Opel Movano – opis modelu

mavano

Opel Movano produkowany jest od 1998 roku, a obecnie zapowiedziana jest nowa, już trzecia jego generacja. Początki Movano to współpraca Opla z Renault. Wtedy to porozumienie opiewało na produkcję średnich i większych aut dostawczych. Tym sposobem samochody dostawcze takie jak Trafic, Opel Arena, a później Movano to bliźniacze konstrukcje.

Movano pierwszej generacji w odróżnieniu od francuskiej produkcji miał nieco większy gril i inny kolor kloszy kierunkowskazów. Movano produkowany był we Francji i trafił do sprzedaży w całej Europie jako samochód dostawczy, pickup, podwozie do zabudowy i minibus. Rok 2003 to zmiany w nadwoziu, auto zyskało nieco większe reflektory i nieco chromu nad wlotem powietrza chłodnicy. Gama silników obejmowała 8 jednostek.

Opel Movano II powstał w roku 2010 i była zbudowana także w kooperacji z Renault. Auto stało się masywniejsze, a produkowane było w czterech odmianach długości i trzech wysokości. Samochód ten mógł być montowany z napędem na obie osie. Rok 2019 dla Movano to znaczna zmiana. Przeprojektowano przód, auto otrzymało nowe reflektory w technologii LED. Wnętrze to nowy wygląd.

Połączenie PSA z FCA (Fiat Chrysler Automobiles) sprawiło, że Opel zakończył współpracę z Renault co spowodowało, że musiał powrócić do bazowej konstrukcji. Od roku 2022 będziemy mieli w sprzedaży nowego/starego Opla Movano, którego bliźniakiem będą Citroen Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer i Ram ProMaster.

Movano-e zaprezentowany został w maju tego roku i jest to pierwszy zarazem w 20 letniej historii tego dużego dostawczaka samochód elektryczny. Opel Movano wraz z Fiatem Ducato, Citroenem Jumperem i Peugeotem Boxerem będzie produkowany w zakładach Stellaris w Gliwicach.

Opel Movano opinie

Opinie o wersji jeszcze dostępnej w salonach w sprzedaży są raczej dobre. Auto po face liftingu jest lepsze niż poprzednie, ma szeroką gamę nadwozi, dużą ładowność i sporo miejsca. Silniki są wytrzymałe i mocne. Minusem niestety jest to, że ma słaby pakiet wyposażenia podstawowego, a pod względem oszczędności paliwa nie jest najlepiej.

Najnowsza wersja ma ulepszone wnętrze, kilka nowych pakietów wyposażenia i nowe silniki, które są najmocniejszą stroną tego modelu.  Od premiery w roku 2010 silniki były modyfikowane i poprawiane i na tą chwilę można je pochwalić za bezawaryjność i moc, choć wraz ze zmianami wzrosła ich paliwożerność, co prawda niewiele, bo średnio 12%, ale jest to mimo wszystko wynik większy niż przed rokiem 2019.

Kierowcy zwracają uwagę, że Movano jest nieco inny niż Master. Oczywiście auta dostawcze nie są produkowane dla wyglądu, niemniej jednak mimo wnętrza identycznego jak w Renault, to z zewnątrz szczegóły odróżniają go od francuza. Znajdziemy tu sporo schowków, uchwytów a nawet stolik wysuwany. Całość jest dobrze zaprojektowana i wygodna.

Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, widoczność bez zarzutów, a fotel wygodny. Obecność asystenta martwej strefy, system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu są jak najbardziej potrzebne, jednak najlepiej sprawdza się system utrzymania toru jazdy przy podmuchach bocznego wiatru.

Jeżeli chodzi o mechanikę, to trzeba podkreślić znakomity 180 konny silnik Biturbo z momentem 400 Nm już przy 1500 obrotach na minutę. Auto jest żwawe, świetnie reaguje na gaz, a do tego potrafi spalić momentami nawet 7 litrów paliwa. W testach miejskich uzyskuje średnią 7,3-7,5l/100 km. Niestety samochody te nie są już ekonomiczne przy dużych prędkościach. Najmocniejszy potrafi spalić nawet okolice 17 litrów na 100 km, jeśli pojedziemy dłużej z prędkością 140 km/h.

Odnośnie ładowności i przestrzeni ładunkowej, to szerokie boczne drzwi i tylne, które można naprawdę szeroko otworzyć sprawiają, że auto jest naprawdę dobrze przemyślane, by radzić sobie z załadunkiem.

Opel Movano spalanie i silniki

Aktualnie mamy dostępnych sześć silników, każdy z nim ma pojemność 2,3 litra. Wszystkie silniki to BiTurbo, a moce są następujące: 131, 136, 146, 150, 163 oraz 180 KM, przy czym 150 i 180 KM możliwa jest w konfiguracji z automatyczną skrzynią biegów Easytronic. Silniki spełniają normy emisji spalin Euro Vid oraz Euro 6d-TEMP. Zużycie paliwa (w cyklu mieszanym) wynosi odpowiednio do mocy: 8,6/9/8/8,8/8,1/8,9l na 100 km.

Opel Movano wymiary

Długość nadwozia wynosi 5048 mm, 5548 mm, 6198 mm oraz 6848, a wysokość całkowita mieście się w przedziale 2310-2815 mm. Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 6,9-17 m3, a długość podłogi od 2175 do 4383 mm, przy wysokości wnętrza do 2144 mm.

Opel Movano cena

Cena Opla Movano waha się od 138 000 zł netto do 173 000 zł netto za wersje bez dodatków. Przykładowo najkrótsza i najniża L1H1 kosztuje przy silniku o mocy 136 KM 137 000 zł, a przy najmocniejszym 180 KM to wydatek rzędu 143 000 zł. Najdłuższa i najwyższa opcja to wydatek od 169 000 zł przy mocy silnika 131 KM, oraz 173 000 zł gdy umieścimy w nim silnik o mocy 163 KM. Średniak  L3H3 to wydatek 150 000 zł z najsłabszym oferowanym silnikiem 136 KM, do 155 000 zł za najmocniejszy 130 KM. Wszystkie ceny to ceny netto i nie obejmują płatnych dodatków.

5/5 - (1 vote)