Opel Movano — rodzaje zabudów, silniki
Samochody dostawcze mają naprawdę spore znaczenie w historii Opla. Gdyby nie one marka nie mogłaby się tak dynamicznie rozwijać, jak miało to miejsce w trakcie ostatnich lat i z pewnością sytuacja finansowa tego producenta byłaby znacznie gorsza. Jednym z samochodów, które zapewnił marce spore sukcesy na polu aut dostawczych jest Opel Movano. Oto jego historia, a także rodzaje zabudów, w których jest on obecnie dostępny.
Opel Movano — historia modelu
Historia powstała Opla Movano, podobnie jak i mniejszego dostawczaka Vivaro powiązana jest z Renault. W latach 90. XX wieku francuski koncern chciał bowiem unowocześnić swoje duże auto dostawcze, którym do dziś jest Renault Master. Znalezienie partnera okazało się jednak naprawdę sporym wyzwaniem, gdyż DAF, z którym najpierw nawiązano współpracę, zbankrutował w 1993 roku. Nieudana okazała się też współpraca nawiązana z Iveco w 1995 roku. Dopiero w 1996 roku Renault doszło do porozumienia z koncernem General Motors, czyli właścicielem Opla.
Dzięki współpracy GM i Renault udało się ukończyć prace nad dużym dostawczakiem, czyli Renault Master, który debiutował w 1997 roku, a rok później na rynek trafił jego brat bliźniak, czyli Opel Movano. Produkcja dużych aut dostawczych będących owocem tej współpracy była jednak obowiązkiem Renault, więc konstruowano je w Batilly. W zamian Opel zajął się budową średnich aut dostawczych w fabryce Vauxhalla w Luton.
Opel Movano w momencie debiutu wraz z Renault Master okazał się sukcesem, gdyż dziennikarze przyznali mu tytuł Van of the Year 1998. W tym prestiżowym plebiscycie nowe dostawczaki pokonały takich konkurentów, jak Renault Kangoo Express oraz Opel Campo Pick-Up, więc całe podium należało do niemiecko-francuskiego duetu, który zaledwie dwa lata wcześniej rozpoczął swoją współpracę.
Opel Movano A był konstruowany naprawdę długo, gdyż jego produkcję zakończono dopiero w 2010 roku. Nie oznacza to jednak, że aż do 2010 roku oferowano ten sam samochód dostawczy, który debiutował jeszcze w XX wieku. W 2003 roku zdecydowano się bowiem na dość spory lifting, który znacząco zaktualizował auta szczególnie pod względem wizualnym.
W 2010 roku przyszła pora na następcę niezwykle udanych aut dostawczych. Renault Master i Opel Movano to bowiem jedne z najlepiej sprzedających się dostawczaków w Europie, w tym w Polsce, gdzie do dzisiaj Renault Master wręcz deklasuje swoich rywali. Nowa generacja Movano ponownie była zbudowana z Renault. Produkowano ją do 2022 roku. Wtedy ją zakończono, gdyż Opel należy do Stellantis i zdecydowano i zmianie tego modelu na konstrukcję opracowaną przez PSA z Fiatem. W 2022 roku zadebiutował Opel Movano C. Jest on budowany w Val di Sangro, a także w przerobionej fabryce w Gliwicach, która wcześniej skupiała się na produkcji Opla Astra
Opel Movano — wymiary, rodzaje zabudów
Jedna z zalet Opla Movano to ogromny wybór, jeśli chodzi o rodzaje zabudów, które są dostępne. Podstawowa to furgon, a oprócz tego Movano dostępne jest jako brygadówka lub podwozie do zabudowy. Oczywiście najpopularniejszy jest furgon, którego można kupić w jednej z czterech wersji długościowych, a także trzech, gdy mowa o wysokości.
Długość nadwozia może wynosić 4963/5413/5998/6363 milimetrów. Rozstaw osi to z kolei 3000/3450/4035 mm. Szerokość wynosi 2050 milimetrów, a wysokość maksymalna wynosi 2252/2522/2760 milimetrów. Ładowność w zależności od wersji może więc wynosić 8/9,5/10/11,5/13/15/17 metrów sześciennych, więc w największej wersji Movano to niesamowicie pakowne auto.
Opel Movano — silniki
Opel Movano to auto dostawcze, więc jedyne dostępne silniki spalinowe to diesle. Mowa tu dokładniej o trzech wersjach silnika 2.2 Diesel. Najsłabszy zapewnia 120 koni mechanicznych, pośredni 140 KM, a najmocniejszy zapewnia 165 KM. Do tego dostępna jest wersja elektryczna o mocy 122 KM. Może być ona sparowana z akumulatorem o pojemności 37 lub 75 kWh, a zasięg to 117 lub 224 kilometry. Auto nie oferuje więc zbyt dużych zasięgów i nadaje się głównie do jazdy miejskiej.